رقیه چهره‌آزاد
نوشته شده توسط : پلیکا

بیوگرافی و معرفی آثار رقیه چهره آزاد

با تاسیس تئاتر «نكیسا» در ۱۳۰۹ با محمود ظهیرالدینی، خیرخواه، گرمسیری،‌ بهرامی، اتحادیه،‌ مریم نوری، مهین دفتری و صبری کارش را ادامه داد. همچنین برای بازی در فیلم مادر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در 81 سالگی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به وی اعطا شد. وقتی ۱۹ ساله شد و دیپلمش را گرفت توانست به گروه تئاتر حرفه‌ای جامعه باربد که زیر نظر اسماعیل مهرتاش بود، بپیوندد. رقیه چهره آزاد در سال 1341 از انجمن دوستداران تئاتر، به مناسبت روز جهانی تئاتر دیپلم افتخار دریافت کرد. در سال ۱۳۲۷ اولین فیلم خود را به نام «طوفان زندگی» بازی كرد، فیلمی كه خودش هیچگاه در سینما آن را ندید.

با تاسیس جامعه باربد در سال ۱۳۰۵ همكاری با مرحوم مهرتاش، حالتی، دریابیگی، بهشتی و قنبری را آغاز کرد. از همان كودكی به بازیگری علاقه داشت، تا جایی که در سنین كودكی برای فامیل و آشنا نمایش اجرا می‌کرد. یک شب حرف دلم را با او در میان گذاشتم با حیرت تمام دیدم بدون حرف و حدیثی صد درصد موافق است». در ۲۴ سالگی برای اولین بار روی صحنه رفت و تئاتر را با نمایش «تاثیر زن در جامعه» آغاز كرد. خودش از این دوره چنین یاد کرده است: «تازه با همسرم، مهندس نعمت ناصر ازدواج کرده بودم. رقیه چهره آزاد با نام اصلی رقیه فخرالملوک توکلی، مادربزرگ افسانه چهره آزاد است. دو فیلم از فیلم‌هایی که او بازی کرده مادر (1368) و سوته دلان اثر علی حاتمی است.

او مسن‌ترین بازیگری است که برنده این جایزه شده‌است.

درباره رقیه چهره آزاد

علاوه بر این، رقیه چهره آزاد در طول حیات هنری خود در آثار مختلفی نقش آفرینی کرده است که از آنها می‌توان به طوفان زندگی، دستکش سفید، پریچهر، سایه، آقا جنی شده، عروسک پشت پرده، بچه ننه، کی به کیه، دختر همسایه، آهنگ دهکده، علی واکسی، دخترها این طور دوست دارند، طلای سفید، نصیب و قسمت، ساحل دور نیست، مسافری از بهشت، عروس فرنگی، دختر ولگرد، مرخصی اجباری، شاهنامه آخرش خوشه، رگبار، زنده باد، ارثیه، راز کوکب، عروس، سکوت، عشق من، شهر من، دلشدگان، آن‌ها هیچ کس را دوست ندارند، الو! الو! من جوجوام!، سه مرد عامی و زمین آسمانی اشاره کرد. محمدعلی کشاورز، بازیگر این فیلم در گفت وگویی اظهار کرد: «تا به امروز فیلم‌ها و سریال‌های زیادی با موضوع مادر ساخته شده اما هیچ کدام مانند فیلم علی حاتمی ماندگار نشده است، زیرا علی حاتمی که مادر خود را ندیده بود و خودش این غم را کشیده بود، می‌دانست که چگونه باید به این موضوع بپردازد.

یکی از این فیلم ها ساخته علی حاتمی به نام مادر بود، این فیلم، مادری را به تصویر می کشد که در واپسین روزهای عمر خود تمامی فرزندانش را که مدتی است از یکدیگر دور افتاده اند، دور یکدیگر جمع می کند و به آنها خصلت های نیک زندگی را می آموزد. پس از اختلاف میان سهام‌داران و تعطیل این مجمع نمایشی، جامعه‌ باربد که از ۱۳۲۵ خورشیدی برنامه‌های نمایشی منظمی داشت، محل شرکت را در اختیار گرفت و رقیه چهره‌آزاد به آن پیوست و بیش از یک دهه به طور متوالی به ایفای نقش پرداخت. وی که از دوران کودکی به بازیگری علاقه داشت، بعد از اخذ دیپلم به گروه تئاتر حرفه ای جامعه باربد زیر نظر اسماعیل مهرتاش رفت و قدم به عرصه بازیگری و سینما گذاشت و در این مسیر خوش درخشید.

ک:فرهنگ هنرمندان ایران: پژوهش و نگارش عبدالرفیع حقیقت (رفیع)، تهران، نشر کوهش، چاپ اول ۱۳۸۳، ص ۱۴۷ و امید، جمال: فرهنگ سینمای ایران، تهران، انتشارات نگاه، چاپ دوم ۱۳۷۷، ص ۱۴۲؛. در ۱۳۲۱ خورشیدی با تأسیس «شرکت سهامی تئاتر هنر»، چهره‌آزاد سهامی از شرکت را خرید و به جمع هنرمندان صاحب سهام پیوست و در نمایش‌هایی که این گروه ترتیب می‌داد، شرکت می‌کرد. وقتی صحبت از فیلم‌ های سینمایی به میان می‌ آید که محوریت قصه آنان بیشتر بر پایه حضور یک بازیگر زن در نقش مادر است، رقیه چهره آزاد بازیگر نامی ایرانی در اذهان تداعی می شود. در حقیقت باید اذعان کرد که سریال مادر یکی از کارها و آثار برجسته در تکریم مقام مادر به زبان تصویر بود که هربار تماشای آن برای مخاطب تازگی دارد و آموزنده است.

 

رقیه چهره آزاد

سینما طوفان زندگی (1327) دستکش سفید (1330) پریچهر (1330) فرشته وحشی (1338) سایه (1338) آقا جنی شده (1338) عروسک پشت پرده (1339) بچه‌ننه (1339) کی به کیه؟ (1339) دختر همسایه (1340) آهنگ دهکده (1340) علی واکسی (1340) دخترها اینطور دوست دارند (1340) طلای سفید (1341) نصیب و قسمت (1341) ساحل دور نیست (1341) مسافری از بهشت (1342) عروس فرنگی (1343) دختر ولگرد (1343) مرخصی اجباری (1344) آقای هالو (1349) شاهنامه آخرش خوشه (1345) رگبار (1351) سوته‌دلان (1356) زنده‌باد… (1358) ارثیه (1367) مادر (1368) راز کوکب (1368) عروس (1369) سکوت (1369) عشق من شهر من (1370) دلشدگان (1370) آنها هیچ‌کس را دوست ندارند (1372) الو! الو! من جوجوام! (1372) سه مرد عامی (1372) زمین آسمانی (1373) طهران روزگار نو (1378) و….

اطلاعات تماس رویداد رمزینه اطلاعات تماس • آدرس: • تلفن: • وبسایت: صفحه در ویکی‌پدیا • اینستاگرام: رویداد • رویدادهای جاری:



:: بازدید از این مطلب : 187

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: